bertopreis5.reismee.nl

Serene stilte en verfijnde schoonheid in Kyoto

Zachtjes tikt de regen op onze doorzichtige pluutjes, zwijgzaam lopen wij door de straten van Odawara. Voordat wij naar Kyoto vertrekken gaan wij een Japans kasteel uit de Edo periode met een bezoek vereren. Mooi gelegen in het lentegroen, de buitenkant fraai vormgegeven en binnenkant sober en sereen ingericht. Ik verbaas mij nog steeds over de schoonheid die overal in de kleinste detail terug te vinden is. De vormgeving van de tempels, zowel van de oude en als van de nieuwe gebouwen , de inrichting van huizen, winkels, kleding, eten, gebak, koekjes enz., maar in het bijzonder de tuinen. Hier is volgens mij de kunst van het meditatief wieden en snoeien ontstaan, geen overbodige tak wordt weggehaald en als de tak te zwaar overhelt, dan wordt er een ondersteuning gemaakt. Ook de treinen zijn van een bijzondere vormgeving en inrichting. De treinen zijn heel schoon en de toiletten in de trein kun je volgens mij alleen in de duurdere hotels en restaurant in Nederland vinden. In het begin moesten wij wennen aan de verwarmde WC bril en de mogelijkheden om na de boodschap het onderste deel van het lijf met een douche te verwennen. in. De mensen in de trein houden deze ook schoon, het afval van eet- en snoepwaren worden in plastic zakje meegenomen en buiten op het perron in een afvalbak gedaan. Verder zijn wij nog steeds blij verrast met de vriendelijkheid en geduld van de mensen in Japan. Als wij proberen te herleiden waar wij heen moeten met de trein of bus en uiteindelijk iemand aanspreken om het te vragen, volgt eerst een gebaar dat men geen Engels spreekt en daarna wordt alle moeite gedaan om ons te helpen. Regelmatig lopen mensen met ons mee om precies aan te wijzen waar wij naar toe moeten. Wij bedanken deze mensen steeds in het Japans en uiteraard met de daarbij behorende korte buiging. De treinreis naar Kyoto duurde twee uur, eerst met de bergboemel en daarna met de flitsende Shinkansen Hikari 700. Wij reden door zeer afwisselend landschap, veel boeren waren bezig om de rijstvelden te irrigeren en nieuwe jonge rijst te planten. In Kyoto station aangekomen, wat een prachtig vormgegeven station is, zijn wij naar ons guesthouse gegaan. Hartelijk ontvangen door de eigenares, die uitstekend Engels sprak. Prachtige ruime kamer, schoenen uit !!!, met een mooi keukentje. Zij haalde gelijk een map van Kyoto tevoorschijn en gaf ons adviezen over de highlights van Kyoto. Toen zij op de kaart een winkelstraat met prachtige winkels aanwees, zei ik tegen haar dat zij dat beter niet aan Carla kon vertellen. Zij keek mij aan en bastte in lachen uit, keek Carla veelbetekenend aan en de wederzijdse blik vertelde mij dat de vrouwen elkaar heel goed begrepen. Het guesthouse is gunstig gelegen, na 10 minuten lopen stonden wij in een prachtig tempel complex t.w. Nishi-Honganii. Lopen in Japan draagt risico\'s met zich mee, omdat de stoep ook als fietspad wordt gebruikt. In het begin dachten wij nog dat zij daar fietsen vanwege het drukke verkeer, maar het is de gewoonte om op de stoep te fietsen of misschien lopen wij wel op het fietspad. Navraag bevestigde dat het een stoep is waar ook op gefietst mag worden. Opletten dus ! Misschien vraag jij je af of dat niet verveeld, al die tempels, het antwoord is simpel nee. Iedere keer worden wij weer verrast door de schoonheid van de gebouwen en vooral in detail zijn er grote verschillen. Ik heb ook steeds andere ervaringen, soms loop ik een tempel en geniet van de sfeer. Af en toe is de sfeer zo intens dat het bij mij binnenkomt vliegen en dat gevoel laat zich moeilijk beschrijven. Ik wordt dan geraakt, weet niet precies wat mij dan raakt, maar het gevoel is duidelijk aanwezig en zijn pareltjesmomenten. Wij genieten ook van de uitbundige lentepresentatie van de natuur in Japan, bomen hebben frêle lichtgroene bladeren en dragen kleurrijke bloesem. De struiken en planten tonen prachtige bloemen. Met een hemelsblauwe lucht en temperatuur van 16/20 graden is het genieten tijdens onze zwerftochten. In Kyoto zijn geen hoge, naar de hemel reikende, gebouwen en dat is vanwege het risico op aardbevingen. In Kobe , vlakbij Kyoto, heeft een grote aardbeving plaatsgevonden, waarvan ik de beelden nog steeds op mijn netvlies heb staan. Na ons tempelbezoek naar een grote supermarkt gegaan om inkopen te doen voor de komende 4 dagen. Ook in de supermarkt is veel aandacht voor het op mooie wijze presenteren van de waren, vooral de Sushi ligt in enorme hoeveelheden te pronken en is een lust die voor oog en uiteraard voor de smaakpapillen. Heerlijk gegeten in onze eigen kamer, naar ons mandje, moe en voldaan naar dromenland gereisd.